Thursday 5 April 2012

SITUASI 24 :KISAH SIBUTA

Situasi yang ingin saya kongsikan hari ini ialah mengenai kisah jiran saya yang buta. Suatu petang, saya sedang menikmati minum petang dibangku anjung rumah. Tidak lama kemudian, datang jiran saya Abg Miji yang cacat penglihatan sejak azali lagi ketempat saya minum tersebut. Apa yang saya hairankan, dia seakan-akan tahu saya berada disitu sedangkan saya langsung tidak bercakap. Lalu saya bertanya bagaimana dia mengetahui saya berada disitu.

saya       : Abg Mijie..cmne ley tau angah ada kat sini?
A.Mijie  : Hahaha..aku nampak lah ko dok sini...ingat aku buta ke?
saya     : Dahtu kalo Abg Mijie nampak..nape pakai tongkat mase nk jalan..dahtu angah pakai baju warna    pe?
A.Mijie : Amboi..yang tu xley lah aku jwb..ko dah tau aku buta..napa ko tanya lagi?
saya      : Tulah sbb angah tanya..dahal angah xcakap dan x gerak pom..p abg Mijie tau angah kat sini.
A.Mijie : Adalah rahsianya...kalo ko buta..ko taulah cmne...hahaha..budak ni..aku cepuk jugak karang..
saya      : Ala..kedekut lah..angah nak tau je..xmo lah buta..mcm susah je
A.Mijie : Ko tgok aku susah k? Sampai skarang aku leh hidup..adalah tu hikmah Allah bg aku buta camni.. sekurang-kurangnya..aku ad kebolehan mengurut orang.
saya  :Okey Abg.Mijie...saja je tanya...dahla..ni mkn karipap...rezeki Abg Mijie arini..mama buat karipap td..best tau...(sambil menghulurkan secawan teh dan karipap)
A.Mijie  : Nak rasa yg ko buat bile lak?? 
saya      : Nanti sy khwin! (sambil gelak)


Berdasarkan situasi tersebut, saya dapat menyimpul, orang buta mempunyai deria rasa yang tidak ada pada manusia normal. Hal ini kerana, masakan jiran saya itu dapat mengetahui kewujudan saya disitu. Oleh yang demikian. kita harus bersyukur dengan nikmat yang Allah bagi.

No comments:

Post a Comment